Et verktøy for brukerinvolvering

Strukturere

Utarbeid en konkret rutine for brukerinvolvering.

Sentrene bør lage konkrete rutiner for brukerinvolvering og medvirkning.  Å utarbeidet en konkret rutine er en forutsetning for å sikre at brukerinvolvering utføres i praksis og at lovkrav ivaretas.

Se formuleringer fra lovkrav og andre sentrale føringsdokument
Se eksempel på rutine og beslutningsverktøy

Faste rutiner

Nedenfor finner du forslag til rutiner som kan bidra til å systematisk iverksette brukerinvolvering.

For de fleste sentre vil mange tiltak være aktuelle, hvilke dette er vil variere. Regionale forskjeller i kapasitet og prioritering spiller inn.

Brukere skal involveres i senterets arbeid, og bør delta i aktuelle utvalg og samarbeid som fremmer utvikling for sentrene. Det er opp til hvert senter å avgjøre hva som er hensiktsmessig og deltagelsen bør være begrunnet i et formål.

En mulighet er å opprette en egen erfaringskompetansegruppe som møtes jevnlig, og hvor brukere fra denne gruppen deltar i konkrete utviklingsarbeid ved senteret. KoRus Bergen har løst det på denne måten, og har opprettet et erfaringsforum. Forumet består av 6 brukere, uten tilknytning til en spesiell organisasjon. Forumet møtes 4 ganger i året, i tillegg deltar brukere fra forumet i spesifikke utviklingsarbeid ved senteret.

Se mandatet til Korus Vest Bergens erfaringsforum her

→ Se mal for hvordan velge arena for brukerinvolvering her

Ved gjennomgang av analysemateriell, som for eksempel Ungdata eller BrukerPlan, ha en rutine på å invitere brukerrepresentanter knyttet til målgruppen til å delta i analysen.  Representanten kan enten være fra en brukerorganisasjon knyttet til målgruppen eller frittstående brukerrepresentant. La dem delta i analysearbeidet og ikke minst når resultatet skal presenteres for kommunen, politikere eller lignende.

Deltakelse i analysearbeidet kan være gjennom feedback, bruker-evalueringer, nullpunktanalyser, Gap-analyser og lignende.

Les hvordan Korus Vest Stavanger gjorde nettopp dette

→ Ulike analyseverktøyer kan lastes ned her

Møtene bør være strukturerte og godt planlagt. Det vil si at man formulerer og informerer om forventninger og roller i forkant samt skaper en møtearena der brukerorganisasjonene kan bistå med sin kompetanse.

Eventuelle møtearenaer kan være ledermøter, utvalg eller arbeidsgrupper/team som har faste medlemmer, en struktur og en møteplan.

→Se eksempel på møtemandat her

→Se eksempler på forventninger og rolle til brukerrepresentanten her

→Se eksempler på strukturert møteplan her

Fokuser på å trekke frem hvordan senteret har gjennomført brukerinvolvering i årsrapporten. Dette kan gjøres ved å informere om deltakelsen fra brukerrepresentanter, eller ved å vise hvordan man i praksis har gjennomført brukerinvolvering ved tilbakemelding og dokumentering.

Eksempel: NAPHA årsrapport 2018

Se NAPHA sin bruker-blogg for inspirasjon til form for dokumentering og tilbakemelding her

Andre tiltak

Nedenfor finner du informasjon om andre tiltak senteret kan gjennomføre for å bidra til brukerinvolvering  i praksis.

Ved ansettelse på sentrene, let gjerne etter dem med brukererfaring. Det er viktig at en er tydelig på rolle, forventinger og oppgaver stillingen vil inneha. Lag en kravspesifikasjon på kompetanse, oppgaver, rolle, kunnskap, ferdigheter og holdninger. Let gjerne også etter dem med dobbeltkompetanse, det vil si både fagutdannelse og brukererfaring.

Se nasjonalt senter for erfaringskompetanse sin håndbok for brukeransettelse

Les mer om hva erfaringskompetanse er i praksis

Sett fokus på pårørende i senterets generelle arbeid og samarbeid med pårørendeorganisasjoner. Velg gjerne ut spesielle områder hvor man involverer pårørende, og gir dem en medvirkning i henhold til lovkrav som stilles.

Se helsedirektoratets pårørendeveileder 

Les mer om pårørendes rettigheter

Se formuleringer fra overordnede føringer om medvirkning/involvering fra pårørende

Sørg for å ha en oppdatert oversikt over aktuelle brukerorganisasjonene i regionen. Det er også svært nyttig for sentrene å ha kontaktpersoner fra nevnte brukerorganisasjoner slik at man får en lettere tilgang til brukere og å etablere en helhetlig kontakt.

Lag gjerne en oversikt over brukerorganisasjonene og kontaktpersoner i regionen som kan legges på senterets nettside og oppdateres årlig. Dette skaper en oppdatert oversikt som er nyttig i videre arbeid, samt gjør listen lett tilgjengelig for kommunene i regionen. Gi gjerne denne oppgaven til en ansatt som også kan følge det opp. 

Se her hvordan nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse har løst det

→ Se enkel mal for oversikt her

→ Se digital utsendelse for oppdatering til brukerorganisasjoner her

Skaff en god oversikt over brukerorganisasjonene og de ulike kompetanseområdene til brukerrepresentantene slik at riktig brukerkompetanse blir benyttet på rett sted til rett tid.

Se oversikt over brukerorganisasjoner her

Senteret bør ha et fokus på å styrke eksisterende, samt utvikle nye brukerorienterte metoder og tilnærminger som vil være relevante for våre tjenestemottakere, eksempelvis kommuner.

Housing first er et godt eksempel på en brukerorientert metode som er aktuell for kommunene. Se andre metoder og tilnærminger under “brukerstyrking”.

Når du skal involvere brukere i ditt kompetansesenter:
Når kompetansesenteret skal hjelpe tjenestene med brukerinvolvering: