Involver brukere til å rådgi når nye kurs, utdanninger og seminarer skal utvikles. Det bidrar til å øke deltagernes forståelse for temaet det undervises om.
Hva må du tenke på ved involvering i undervisning:
Hva er formålet med å involvere bruker/pårørende i undervisningen?
Skal brukeren bidra i selve undervisningen, eller i planleggingen? Eller begge?
Ha dialog med brukeren underveis. Det er lettere å mene noe dersom man har vært med fra start til slutt.
Vurder om brukerpanelet/erfaringsforumet/erfaringskonsulenten ved din arbeidsplass kan bidra, eller om du skal ta kontakt med en brukerorganisasjon.
Honorering – spør ledelsen hva som er vanlig prosedyre ved ditt kompetansesenter.
Dersom brukeren ønsker å bidra med sin historie – har hen et avklart forhold til sin historie?
Hva må du tenke på ved involvering i formidling på nettsider:
Hvordan formidle på nett om sensitiv og tabubelagt tematikk? Hvilket språk bruker vi? Det er nyttig å få innspill på av en bruker.
Vurder om brukerpanelet/erfaringsforumet/erfaringskonsulenten ved din arbeidsplass kan bidra, eller om du skal ta kontakt med en brukerorganisasjon.
Honorering – spør ledelsen hva som er vanlig prosedyre ved ditt kompetansesenter.
Dersom brukeren ønsker å bidra med sin historie, undersøk om hen har et avklart forhold til sin historie, og er klar for å dele denne. Dersom brukeren er del av en brukerorganisasjon, er dette en trygg vei å gå for å finne dette ut.
Fortell hvor saken skal publiseres. Nettside? Sosiale media? Begge?