At bruker- og pårørendeinvolvering systematiseres i kompetansesentrenes arbeid, er et ledelsesansvar.
Nyttige råd:
Sørg for at bli-involvert.no får jevnlig plass på personalmøter/sentermøter
Informer om at ressursen finnes og sørg for at den brukes.
Utarbeid rutine for bruker- og pårørendeinvolvering
Det å utarbeide en konkret rutine er en forutsetning for å sikre at bruker- og pårørendeinvolvering utføres i praksis. Se eksempel på rutine.
Ansett medarbeidere med erfaringskompetanse
Ved ansettelse på sentrene, let gjerne etter dem med brukererfaring. Det er viktig å være tydelig på rolle, forventninger og oppgaver stillingen vil inneha. Lag en kravspesifikasjon på kompetanse, oppgaver, rolle, kunnskap, ferdigheter og holdninger. Let gjerne også etter dem med dobbeltkompetanse, det vil si både fagutdannelse og brukererfaring.
- Nasjonalt senter for erfaringskompetanse sin håndbok for brukeransettelse
- Sjekkliste for ansettelse av erfaringskonsulenter, utarbeidet av Erfaringssentrum
- Lesestoff om erfaringskonsulenter på Erfaringssentrum.no
Sørg for bruker- og pårørendedeltagelse i utvalg, brukerråd og utviklingsarbeid
Brukere og pårørende skal involveres i senterets arbeid, og bør delta i aktuelle utvalg og samarbeid som fremmer utvikling for sentrene. Det er opp til hvert senter å avgjøre hva som er hensiktsmessig og deltagelsen bør være begrunnet i et formål.
Bring brukerrepresentanter inn i gjennomgang og presentasjon av analysearbeid
Ved gjennomgang av analysemateriell, som for eksempel Ungdata eller BrukerPlan, ha en rutine på å invitere brukerrepresentanter knyttet til målgruppen til å delta i analysen. Representanten kan enten være fra en brukerorganisasjon knyttet til målgruppen eller frittstående brukerrepresentant. La dem delta i analysearbeidet og ikke minst når resultatet skal presenteres for kommunen, politikere eller lignende. Deltakelse i analysearbeidet kan være gjennom feedback, bruker-evalueringer, nullpunktanalyser, Gap-analyser og lignende.
Gjennomfør regelmessige møter med bruker- og pårørendeorganisasjoner
Møtene bør være strukturerte og godt planlagt. Det bør informeres om forventninger og roller i forkant, samt skape en møtearena der bruker- og pårørendeorganisasjonene kan bistå med sin kompetanse. Eventuelle møtearenaer kan være ledermøter, utvalg eller arbeidsgrupper/team som har faste medlemmer, en struktur og en møteplan.
Trekk frem arbeidet med bruker- og pårørendeinvolvering i årsrapporten
Fokuser på å trekke frem hvordan senteret har gjennomført bruker- og pårørendeinvolvering i årsrapporten. Dette kan gjøres ved å informere om deltakelsen fra bruker- og pårørenderepresentanter, eller ved å vise hvordan man i praksis har gjennomført bruker- og pårørendeinvolvering ved tilbakemelding og dokumentering.
Ha fokus på at pårørende også er brukere
Sett fokus på pårørende i senterets generelle arbeid og samarbeid med pårørendeorganisasjoner. Velg gjerne ut spesielle områder hvor man involverer pårørende, og gir dem en medvirkning i henhold til lovkrav som stilles.
- Se Helsedirektoratets pårørendeveileder
- Les mer om pårørendes rettigheter
- Formuleringer fra overordnede føringer om medvirkning/involvering fra pårørende
Ha en oversikt over bruker- og pårørendeorganisasjoner samt kontaktpersoner i regionen
Sørg for å ha en oppdatert oversikt over aktuelle bruker- og pårørendeorganisasjonene i regionen (eller vis til oversikten på bli-involvert). Det er også nyttig for sentrene å ha kontaktpersoner fra nevnte organisasjoner, slik at man får etablert en helhetlig kontakt.