Kompetansesentrene bør spille en viktig rolle i å øke bruken av erfaringskonsulenter, samt sørge for hensiktsmessig ansettelse.
Noen eksempler:
For at en ansettelse skal kalles en brukeransettelse må det stilles krav om at brukererfaringene er nødvendige for å utføre formålet og oppgavene med stillingen. Viktige aspekter å avklare før en brukeransettelse er blant annet:
Målgruppen er både brukere og fagfolk, hvor målet for fagfolk er at de kan styrke sine ferdigheter i å støtte andres recoveryprosesser. Kursene arrangeres gjerne som et studietilbud som går over tid. Studietilbudet må være recovery-orientert og gi håp, kontroll og muligheter for den enkelte.
Planlegging av kurs og gjennomføring av undervisning skal gjøres i et likeverdig samarbeid mellom fagpersoner og personer med erfaringskompetanse.
Kompetansetjenestene bør bidra til at ansettelse av erfaringskonsulenter gjennomføres på en hensiktsmessig og ivaretakende måte. Dette gjelder også når en enten selv ber, eller oppmuntrer kommunale tjenester til å be brukere eller erfaringskonsulenter om å bidra på konferanser, i brukerråd og lignende.
Kompetansesentrene bør være bevisste på hva de ber erfaringskonsulenter om å forelese om på konferanser og lignende, og bidra til å sikre at erfaringskonsulenter ikke opplever at det er forventet at de skal utlevere seg selv og sin historie. Et hensiktsmessig fokus kan være personens tilfriskningsprosess og hvordan denne kan brukes i hans/hennes videre arbeid.
Kompetansesentrene har mulighet til å bidra til gode og ryddige prosesser ved brukeransettelser, samt ved bidrag på konferanser og deltakelse i brukerråd/utvalg, eksempelvis gjennom å:
→ Sikre korrekt honorar ved deltakelse i brukerutvalg og bidrag på konferanser eller lignende
Kompetansesentrene bør være bevisste på hva vi ber erfaringskonsulenter om å forelese om på konferanser og lignende, og bidra til å sikre at erfaringskonsulenter ikke opplever at det er forventet at de skal utlevere seg selv og sin historie.